سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کفشهایی که برای رفتن هزار راه نرفته جفت میشود - با خاطرات گذشته
...
نوشته شده در تاریخ شنبه 99/9/15 توسط فرج میرطاهری

این بار قصه ی هزار راه نرفته داستان یک بهبود یافته از اعتیاد است که با راه اندازی تولیدی کفش دست به کارآفرینی زده است.

به گزارش خبرنگار صحبت از کفش‌هایی است که برای رفتن هزار راه نرفته جفت می‌شود.

هزار راه نرفته

آقای موسوی استاد کار کارگاه این پاپوش هاست، قصه پابرهنگی و راه سنگلاخی پیش رویش شنیدنی است.

موسوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، می‌گوید: 17 سال مصرف مواد مخدر داشته ام.

هزار راه نرفته

از او درباره علت روی آوردن به مواد مخدر را پرسیدم که گفت: دوران نوجوانی و جوانی که در اوج ناپختگی بودم و کنجکاوی ام که تجربه‌ای را کسب کنم و همچنین دوستان نابابی که در اطرافم بودند همه عاملی شد تا من در گرداب اعتیاد گرفتار شوم.

او افزود: پیش از آن که مصرف کننده شوم برای خودم کارگاه کفاشی داشتم و حتی چندین نفر در کارگاه برای من کار می‌کردند.

موسوی در ادامه گفت: می‌گویند که مواد بلای خانمان سوزی است، اما باورش برای جوانی که دوست دارد تجربه کند سخت است، اما من با چشمان خودم دیدم که چگونه پس از این که گرفتار شدم تمام زندگی و کارم را از من گرفت.

او ادامه داد: خانواده ام و حتی جامعه مرا به خاطر اعتیادم طرد کرده بودند و من دیگر مثل سابق در خانواده ام نیز ارج و قرب نداشتم.

موسوی در ادامه گفت: 9 سال پیش بود که تصمیم گرفتم پا در کفش سلامتی بگذارم و اکنون که اینجا در کنار شما ایستاده ام جشن پاکی 9 سالگی ام را جشن می‌گیرم.

تجربه‌ای موفق از راه روشن پیش رو

از رنگ رخسار خود و کارگاه بزرگش ناگفته همه چیز پیدا بود.

هزار راه نرفته

این جوان رها شده از دام اعتیاد حالا به جز خودش برای 20 نفر دیگر هم چراغ راه شده است.

سراغ یکی از کارکنان این کارگاه رفتم تا به قول خودش پای درد و دلهایش بنشینم.

شهروند زنجانی که نزدیک 3 ماهی می‌شود پاک شده است در گفت و گو با خبرنگار می‌گوید: پیش از این که در دام اعتیاد گرفتار شوم من نیز برای خود اسم و رسمی داشتم و حتی کارگاه کوچکی داشتم که در آن کفاشی می‌کردم.

هزار راه نرفته

اما غافل از این که رفیق ناباب مسیر زندگی مرا به کلی تغییر داد و 10 سال شیشه رفیق همیشه همراه من شده بود.

هزار راه نرفته

از او پرسیدم که چه شد تصمیم گرفتید تا به قول خودتان شیشه این رفیق همیشه همراهتان را کنار بگذارید، گفت: هر شروعی یک پایانی دارد و کسانی که در این مسیر نادرست قدم می‌گذارند تا یک حدی می‌توانند ادامه دهند.

بعد از یک مدتی همین مواد تمام نگاه‌ها به سمت شخص را عوض می‌کند، کار، زندگی، دوستان و خانواده را تحت الشعاع قرار می‌دهد و تا مرز نابودی می‌کشاند.

اگر فرد مصرف کننده در همان لحظه که تصمیم جدی برای ترک می‌گیرد اقدام به این کار کند می‌تواند دوباره مسیر پیش روی خود را از نو بسازد که من نیز حالا قدم در مسیر پاکی گذاشته ام.

آقای دیگری هم که در گوشه‌ای از این کارگاه پشت چرخ خیاطی نشسته بود و مشغول کار بود در گفت و گو با خبرنگار  از 6 سال پاکی اش برام گفت، این که از وقتی وارد کمپ شده و با استقبال گرم کادر کمپ رو به رو شده تمام تلاشش را کرده تا هر چه زودتر به آغوش گرم خانواده اش برگردد و غلط‌های املایی زندگی اش را پاک کند.

هزار راه نرفته

او افزود: در دوران مصرفم جامعه، خانواده و حتی خودم، خودم را طرد کرده بودم، می‌دانستم راهی که انتخاب کرده ام به بی راهه می‌رود به همین خاطر خودم تصمیم گرفتم با مراجعه به کمپ ترک اعتیاد خودم را نجات دهم.

هزار راه نرفته

کمپ بهاران یکی از 13 کمپ استان زنجان است که با روی خوش از افراد مصرف کننده استقبال می‌کند و آنان را به ترک مواد افیونی تشویق می‌کنند.

شاپور کریملو مدیر داخلی کمپ بهاران در گفت و گو با خبرنگار گفت: این کمپ با ظرفیت 63 نفر فعالیت می‌کند.

هزار راه نرفته

او با بیان این که دوره درمان و سم زدایی یک فرد مصرف کننده 28 روز است افزود: افرادی که به اینجا مراجعه می‌کنند مصرف کننده‌ی انواع مواد مخدر هستند که با کمک گروه‌های درمان کار ترکشان از لحظه‌ی ورود به کمپ آغاز می‌شود.

 

کسب اطلاع از تولیدی کفش زنانه و مردانه در تهران و اسلامشهر

 

 

 

او ادامه داد: پس از ترک این افراد برای ورود به بازار کار نیز آموزش داده می‌شوند تا در حوزه‌ی کاری نیز با مشکل مواجه نشوند که آقای موسوی نیز یکی از این افرادی است که پس از ترک، سوله‌ای در این کمپ در اختیارش گذاشته شده تا برای خود و امثال خودش ایجاد اشتغال کند.

حالا آقای موسوی این فرد رها شده از دام اعتیاد به سر منزل مقصود رسیده است بازار کارش رواج است، طوری که رد کفش هایش را تا خارج از مرز‌ها هم زده اند.

هزار راه نرفته
او حالا یک صادر کننده موفق است، تجربه آقای موسوی شاید نقشه راه چند هزار نفری باشد که این راه را تجربه نکرده اند.

موسوی گفت: کفش‌های تولیدی در این کارگاه علاوه بر استان‌های هم جوار به سلیمانیه عراق هم صادر می شود.

او افزود: تولید خود را از روزی 10 جفت شروع کردم و اکنون به بیش از 100 جفت در روز رسیده ام.

موسوی در ادامه گفت: در صدد هستیم تا دستگاه‌های دیگری که برای تولید کفش لازم و ضروری است را تهیه کنیم که در این صورت تولیدات خود را به بیش از 500 جفت در روز خواهیم رساند.

13 کمپ ترک اعتیاد در استان زنجان فعال است

محمدی قیداری مدیرکل بهزیستی استان زنجان درگفت و گو با خبرنگار  با شاره به اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد گفت: اطلاع رسانی و آگاه سازی اولین قدم این نهاد در این حوزه است.

هزار راه نرفته

او گفت: مربیان آموزش دیده با حضور در محیط‌های آموزشی مثل مهد‌های کودک تا دانشگاه‌ها در تمامی مقاطع سعی می‌کنند تا افراد گروه‌های هدف را با مضرات انواع مواد مخدر آشنا کنند.

محمدی گروه‌های اجتماع محور را یکی دیگر از قدم‌های بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد برشمرد و گفت: این گروه‌ها نیز در محلات حاضر شده و اطلاع رسانی‌های لازم در این خصوص به ساکنین آن محله‌ها داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از فعالیت 13 کمپ ترک اعتیاد در استان خبر داد و گفت: در تمامی کمپ‌ها مددکار اجتماعی و روانپزشک وجود دارد و تمامی مراحل سم زدایی در همه‌ی این کمپ‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول در سال گذشته به 7 هزار نفر از افراد گرفتار در دام اعتیاد خدمات رسانی شده است.

هزار راه نرفته

او مراقبت‌های بعد از ترک را هم مهم دانست و افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای استان انجام شده، افراد پس از ترک به منظور آموزش مهارت‌های لازم به فنی وحرفه‌ای معرفی می‌شوند و پس از دریافت گواهی نامه از تسهیلات بهزیستی برای ایجاد شغل بهره مند می‌شوند.

محمدی گفت: سال گذشته 1 میلیارد و 500 میلیون تومان به 88 نفر از رها شدگان از دام اعتیاد در قالب کفاشی، قالی بافی، زنبورداری و ... تسهیلات ارائه شده است.

او افزود: امسال هم 100 پرونده در بهزیستی استان به منظور معرفی افراد مورد هدف به سازمان فنی وحرفه‌ای موجود است و 165 پرونده نیز آماده دریافت گواهی نامه از این سازمان می‌باشند.

 

تاکید مسئولین استانی برای اجرای طرح مدیریت مورد

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه اجرای طرح مدیریت مورد را یکی از برنامه‌های بهزیستی در سال جاری برشمرد و گفت: استاندار زنجان و دیگر مسئولین برای اجرای این طرح تاکید فراوان دارند.

او افزود: در این طرح قرار است که 100 نفر از معتادین مدیریت مورد شوند به این صورت که مورد به مورد هر فرد مصرف کننده با یک مددکار کار‌های ترکش را پیگیری خواهند کرد.

هزار راه نرفته برای بازگرداندن فرصت‌های از دست رفته وجود دارد

با نسخه زیردست قهرمان قصه ما شاید بتوان گفت خوشبختی پشت همین دیوار است پس باید اندکی قد کشید چرا که دیوار نا امیدی کوتاه‌تر از این حرف‌ها است.

هزار راه نرفته

و تجربه موفق این کارآفرین رها شده‌ زنجانی و دیگر بهبود یافتگان استان نشان می‌دهد که برای بازگرداندن فرصت‌های از دست رفته هزاران راه نرفته وجود دارد.

 

 

https://www.yjc.news/00U6T4

 

 

 



.: Designed By Night-Skin.com :.


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 13890

[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : Night Skin ]